جراحی پرده آلت چیست؟مزایا، معایب، دوره نقاهت، هزینه

جراحی پرده آلت

کیسه بیضه و آلت تناسلی به کمک پوست به یکدیگر متصل می شوند. در برخی مواقع این پوست بیش از حد به آلت تناسلی می چسبد و در این حالت گفته می شود که آلت تناسلی پرده دار است. این مشکل ممکن است به صورت مادرزادی وجود داشته باشد و در برخی مواقع هم به دلیل برداشتن پوست بیش از حد در زمان ختنه اتفاق می افتد. البته امکان درمان این درمان با جراحی پرده آلت یا جراحی اسکروتوپلاستی وجود دارد که ما در اینجا به طور مفصل درباره این جراحی صحبت خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

آلت تناسلی پرده دار چیست؟

آلت تناسلی پرده دار (Webbed Penis) به چسبیدن بیش از حد پوست کیسه بیضه به آلت تناسلی گفته می شود. افرادی که این مشکل را دارند زمانی که آلت تناسلی خود را می کشند و از کیسه بیضه دور می کنند؛ حالتی شبیه به پرده ایجاد می شود. یکی از دلایلی که باعث کوتاه به نظر آمدن آلت تناسلی می شود همین مشکل است.

علت آلت پرده دار یا پرده اسکروتوم می تواند مادرزادی باشد و یا اینکه در اثر برداشتن پوست بیش از حد در زمان ختنه باشد. البته این مشکل در برخی مواقع خفیف است و تنها یک سوم قسمت تحتانی آلت تناسلی را می پوشاند اما در صورتی که تمام قسمت تحتانی آلت توسط پرده بزرگی به کیسه بیضه متصل شود ممکن است اختلالاتی در مقاربت و دخول ایجاد کند که در این صورت نیاز به جراحی پرده آلت می باشد.

البته در نوع شدید این مشکل نیز حالت ظاهری آلت را تحت تاثیر قرار می دهد و می بتواند باعث کوتاه شدن کاذب آلت تناسلی شود؛ که با جراحی آلت تناسلی که نوعی جراحی پلاستیک ساده است می توان این مشکل را برطرف کرد که باعث بزرگ تر شدن آلت تناسلی و اصلاح زاویه بین آلت و کیسه بیضه می شود.

علائم آلت تناسلی پرده دار چیست؟

• علائم معمول دیسپارونی
  • ادرار دردناک
  • نعوظ دردناک آلت تناسلی

زمانی که چسبندگی پوست بیضه به آلت تناسلی وجود داشته باشد گفته می شود که فرد آلت تناسلی پرده دار دارد. این مشکل را حدود 4 درصد از پسران جامعه دارند.

در نوع شدید این مشکل، آلت تناسلی به طور مستقیم به کیسه بیضه متصل می شود که به این حالت “پرده کامل” گفته می شود. اما در موارد خفیف تر غشایی بین آلت تناسلی و کیسه بیضه وجود دارد که به این حالت “پرده ناقص” گفته می شود. وجود پرده آلت تناسلی باعث کوچک تر به نظر رسیدن آلت از اندازه واقعی خود می شود؛ به همین دلیل به این حالت آلت تناسلی پنهان هم گفته می شود. به طوری که پس از جراحی پرده آلت معمولا حدود 3 سانتی متر افزایش سایز آلت تناسلی مشاهده می شود.

به آلت تناسلی پرده دار، آلت تناسلی پنهان، آلت تناسلی پالماتوس، پرده پنواسکروتال و همجوشی پنواسکروتال گفته می شود.

علت ایجاد آلت پرده دار چیست؟

همان طور که گفته شد آلت پرده دار معمولا یک مشکل مادرزادی است و در برخی موارد هم ممکن است  در هنگام ختنه بخش زیادی از پوست آلت برداشته شود و باعث پرده دار شدن آلت شود.

جراحی اسکروتوپلاستی چیست؟

انجام انواع جراحی ترمیمی و زیبایی آلت تناسلی می تواند در بهبود عملکرد و ظاهر آلت نقش بسزایی داشته باشد. جراحی اسکروتوپلاستی یا همان جراحی پرده آلت نوعی جراحی ترمیمی و زیبایی آلت تناسلی آقایان است که یک جراحی پلاستیک ساده، غیرتهاجمی و سرپایی است که نه تنها توان جنسی فرد را تهدید نمی کند بلکه در برخی مواقع نیز می تواند سبب بهبود روابط زناشویی فرد نیز شود.

البته با افزایش سن اصولا پوست اضافه بیضه هم بیشتر می شود که این مورد می تواند کاملا طبیعی باشد؛ اما در صورتی که این اتفاق برای فرد آزاردهنده باشد می تواند با جراحی ترمیم پرده آلت پوست اضافه بیضه را از بین می برد.

جراحی پرده آلت (جراحی اسکروتوپلاستی) تنها راه درمان آلت تناسلی پرده دار است. روند جراحی اسکروتوپلاستی به این شکل است که متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری-تناسلی، پوستی که مابین کیسه بیضه و آلت تناسلی قرار دارد را برش داده و سپس به کمک بخیه در محل مناسب متصل می کند.

جراحی پرده آلت باعث ایجاد یک زاویه صحیح بین کیسه بیضه و آلت تناسلی و همچنین افزایش سایز آلت تناسلی می شود. همچنین با درمان آلت تناسلی پرده دار فرد از نعوظ های ناراحت کننده و دردناک راحت می شود.

دوره نقاهت جراحی آلت تناسلی پرده دار چقدر است؟

همان طور که قبلا هم گفتیم جراحی ترمیم پرده آلت یک عمل سرپایی است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. عمل اسکروتوپلاستی حدود نیم ساعت الی یک ساعت به طول می انجامد و نیاز به حداقل 1 هفته برای بهبودی جزئی دارد.

شما 3 الی 5 روز بعد از جراحی پرده آلت کمی احساس ناراحتی و درد خواهید داشت؛ البته این درد و ناراحتی طوری نیست که نتوانید فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. با گذشت 4 الی 6 هفته بهبودی کامل حاصل می شود و در طول این مدت زمان کمی تورم و ناراحتی خفیف در ناحیه تحتانی آلت تناسلی و کیسه بیضه خواهید داشت که کاملا طبیعی است.

توصیه پزشکان به افرادی که شغل سبک دارند این است که حداقل 2 الی 3 روز از محل کار خود مرخصی بگیرند اما اگر شغل شما نیاز به فعالیت بدنی شدید دارد حتما در این باره از پزشک خود مشورت بگیرید چرا که ممکن است به مدت زمان بیشتری برای استراحت نیاز داشته باشید.

مراقبت های بعد از جراحی پرده آلت

• به دلیل اینکه آلت تناسلی بر روی کیسه بیضه قرار دارد و محیط مرطوبی دارد به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند برای تسریع بهبود زخم تا یک ماه با گاز استریل ناحیه زخم خود را بپوشانید. هر زمانی که پانسمان خیس شد باید آن را تعویض کنید اما اگر این اتفاق نیفتاد تعویض روزانه پانسمان کفایت می کند.
  • در هفته اول بعد از جراحی آلت تناسلی پرده دار در هنگام تعویض پانسمان از پماد موپیروسین بر روی زخم خود بزنید و از هفته دوم به مدت سه هفته از کرم های ترمیم کننده تجویزی پزشک استفاده کنید.
  • برای کم کردن حرکات آلت تناسلی بهتر است از لباس های حمایتی مانند شورت سرجی فیکس استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از باز شدن بخیه ها به دلیل نعوظ های شبانگاهی هم می توانید شب ها از باند کشی دور آلت استفاده کنید.
  • پزشکان معمولا مصرف آنتی بیوتیک و مسکن را در چند روز اول بعد از جراحی به شما پیشنهاد می کنند.
  • تورم و کبودی محل جراحی تا 2 الی 3 هفته پس از جراحی به مرور کاهش پیدا می کند.
  • خونریزی پس از عمل پرده آلت چندان رایج نیست اما در صورت بروز این مشکل می توانید با قرار دادن پانسمان خونریزی را متوقف کنید.
  • در صورتی که شغل شما سبک است می توانید از 2 الی 3 روز پس از جراحی به کار خود بازگردید.
  • به مدت 1 الی 2 هفته پس از جراحی انجام فعالیت های بدنی سنگین ممنوع است.
  • در صورتی که محل زخم خشک باشد باید پس از گذشت 10 روز محل زخم را به آرامی شستشو دهید و مرتب حمام کنید.
  • به مدت 4 الی 6 هفته پس از جراحی پرده آلت هرگونه مقاربت جنسی ممنوع است.

چه زمانی انجام جراحی پرده آلت ضروری است؟

هر چه محل اتصال پوست اضافی به نوک آلت نزدیک تر باشد، باعث ایجاد اختلال در رابطه جنسی و نعوظ دردناک می شود که بهتر است با عمل جراحی این مشکل درمان شود. مورد دوم افرادی هستند از نظر روحی روانی با این قضیه مشکل دارند و ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس آنها در حین رابطه جنسی شود که این افراد هم می توانند با جراحی پرده آلت این مشکل را حل کنند.

چگونه بفهمم که آلت تناسلی من پرده دار است یا خیر؟

برای اینکه متوجه شوید آلت تناسلی شما پرده دار است یا خیر می توانید روش های زیر را انجام دهید:

1. به آرامی آلت تناسلی خود را به سمت سقف بکشید.
  2. همزمان با دست مخالف پوست کیسه بیضه را به سمت زمین بکشید.
  3. در صورتی که در این حالت بین کیسه بیضه و آلت تناسلی خود پوستی را می بینید به احتمال زیاد آلت تناسلی شما پرده دار است.

برای اطمینان از اینکه آلت تناسلی پرده دارید یا خیر می توانید به یک متخصص کلیه و مجاری ادراری- تناسلی یا همان اورولوژیست مراجعه کنید. اورولوژیست در صورتی که نیاز به درمان آلت تناسلی پرده دار نداشته باشید این موضوع را با شما در میان می گذارد.

مشکلات پرده آلت تناسلی چیست؟

در دوران کودکی وجود پرده آلت، مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند. اما در سنین بزرگسالی می تواند مشکلاتی از قبیل زیر داشته باشد:

• نعوظ دردناک
  • رابطه جنسی چالش برانگیز
  • کوتاه شدن آلت و ایجاد ظاهری نازیبا در آلت تناسلی
  • استفاده از کاندوم برای فرد سخت تر می شود.

هزینه عمل اسکروتوپلاستی چقدر است؟

هزینه عمل اسکروتوپلاستی  یا هزینه جراحی پوست اضافه بیضه به شدت و نوع آن بستگی دارد که می توانید در جلسه مشاوره از اورولوژیست خود سوال کنید.

سوالات متداول جراحی پرده آلت

رابطه جنسی بعد از جراحی پرده آلت از چه زمانی آزاد است؟

بهبودی کامل بعد از جراحی آلت تناسلی پرده دار حدود 4 الی 6 هفته به طول می انجامد. در این مدت توصیه می شود که از مقاربت جنسی خودداری کنید.

آیا امکان درمان آلت تناسلی پرده دار با دارو یا روش های غیرجراحی وجود دارد؟

خیر تنها راه درمان آلت تناسلی پرده دار، جراحی است.

آیا جراحی پرده آلت درد دارد؟

این عمل با بی حسی موضعی به صورت سرپایی انجام می شود و در طول عمل هیچ گونه دردی احساس نخواهید کرد. در صورت داشتن درد بعد از جراحی آلت تناسلی پرده دار هم می توان با مصرف مسکن های ضعیف آن را کنترل کرد.

روش های جلوگیری از پرده دار شدن آلت تناسلی چیست؟

راهی برای جلوگیری از ایجاد این مشکل وجود ندارد زیرا آلت تناسلی پرده دار یک مشکل مادرزادی است و یا در اثر ختنه ناصحیح این اتفاق می افتد.

آیا آلت تناسلی پرده دار یک عارضه شایع بین آقایان است؟

خیر این مشکل یک عارضه نادر در بین آقایان است. طبق یک مطالعه از میان 5881 کودک متولد شده تنها 4 درصد آنها آلت تناسلی پرده دار دارند. البته در جوامعی که عمل ختنه انجام می شود این مشکل شیوع بیشتری دارد.

آیا پرده آلت تناسلی تاثیر بر سایز آلت تناسلی دارد؟

در واقع پرده روی سایز آلت تناسلی و رشد آن تاثیر منفی نمی گذارد. اما وجود پرده بین کیسه بیضه و آلت تناسلی می تواند باعث کوتاه به نظر رسیدن آن شود. به خصوص در زمان نعوظ می تواند این تصور را برای شما و همسرتان ایجاد که آلت شما کوتاه است.

آیا جراحی پرده آلت باعث ناباروری می شود؟

به دلیل اینکه این جراحی بر روی کیسه بیضه انجام می شود نه خود بیضه و دستگاه باروری مردان. بنابراین تاثیری در ناباروری یا قدرت باروری نخواهد داشت.