آشنایی کلی با مراقبت های بعد از جراحی پروستات (انواع عمل پروستات)

آشنایی کلی با مراقبت های بعد از جراحی پروستات (انواع عمل پروستات)

18 دی 1402 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه
مراقبت های بعد از عمل پروستات

عمل جراحی پروستات گام مهمی در جهت مدیریت بیماری های مرتبط با پروستات است. چه شما یک پروستاتکتومی رادیکال، برداشتن کامل پروستات از طریق مجرای پیشابراه (TURP)، یا حتی جراحی پروستات با کمک فناوری روباتیک داشته باشید، در هر صورت باید دستورالعمل های مراقبتی بعد از عمل را در پیش بگیرید تا بتوانید به خوبی سلامتی خود را بازیابی کرده و دوره بهبودی را پشت سر بگذارید. در این مقاله مهم ترین نکات و دستورالعمل مراقبت های بعد از جراحی پروستات را مرور خواهیم کرد.

مراقبت های فوری پس از جراحی پروستات

به فاصله کوتاهی پس از عمل (با هر تکنیک و روشی) برای نظارت کامل بر وضعیت تان و مدیریت عوارض جانبی بالقوه، شما را به اتاق ریکاوری منتقل می کنند. اینجا جایی است که متخصصان و پرستاران علائم حیاتی شما را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت و قبل از انتقال به یک اتاق معمولی در بخش بستری، اطمینان حاصل می‌کنند که شما کاملا هوشیار و در وضعیت استیبلی (ثابت) قرار دارید.

برایتان سوند کار می گذارند

در بیشتر موارد، سوند یا کاتتری برای کمک به تخلیه ادرار از مثانه، برایتان جاگذاری می شود. کاتتر به طور معمول از طریق مجرای ادرار قرار داده می شود و برای یک دوره خاص (طبق خواست و نظر جراح) در محل باقی می ماند.

درد را به خوبی مدیریت می کنند

همچنین باید بدانید که تجربه درد یا ناراحتی بعد از عمل جراحی پروستات طبیعی است. و تیم پرستاری شما مطابق دستورالعمل مراقبت های بعد از جراحی پروستات هر طور که صلاح باشد درد شما را با روش های مختلف از جمله تزریق داخل وریدی و … تسکین خواهند داد.

شما ترخیص می شوید

در طول مدت اقامت در بیمارستان برون ده ادرارب، علائم حیاتی و هر گونه عوارض احتمالی را کنترل خواهند کرد. پزشک و تیم پرستاری همچنین در مورد جنبه های مختلف روند بهبودی شما راهنمایی خواهند کرد. در واقع تمام اصول مراقبت های بعد از جراحی پروستات را به شما آموزش داده و در نهایت ترخیص خواهید شد تا دوره ریکاوری را در خانه پیگیری کنید.

مدیریت درد و ناراحتی بعد جراحی پروستات در خانه

پس از جراحی پروستات، ممکن است در خانه درد، ناراحتی یا تورم را تجربه کنید. در این خصوص داروهای مسکن تجویز شده را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. این داروها به تسکین درد و افزایش راحتی کلی شما در طول روند بهبودی کمک می کنند.

استفاده از پد گرم کننده یا حتی کمپرس یخ در قسمت تحتانی شکم و کشاله ران می تواند درد را تا حدی تسکین دهد و تورم را نیز کاهش دهد. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل مراقبت های بعد از جراحی پروستات در مورد مدت زمان استفاده از کمپرس گرم و سرد را حتما رعایت کنید. در نهایت داشتن مقداری فعالیت فیزیکی مانند پیاده روی و قدم زدن می تواند به کاهش درد کمک کند.

مراقبت از کتتر ادراری و برداشتن آن

کاتتر یا همان سوند ادراری نقش مهمی در تخلیه ادرار از مثانه در مراحل اولیه بهبودی دارد. مراقبت مناسب و برداشتن نهایی کاتتر یک امر ضروری در مراحل مراقبت های بعد از جراحی پروستات است:

  • دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک را در مورد نحوه تمیز کردن کاتتر و اطراف آن برای جلوگیری از عفونت دنبال کنید. رعایت بهداشت مناسب برای به حداقل رساندن خطر عوارض بسیار مهم است.
  • برداشتن کاتتر معمولاً توسط یک پزشک یا پرستار انجام می شود. زمان برداشتن سوند بسته به نوع جراحی و پیشرفت فردی شما متفاوت است. پزشک شما تشخیص می دهد که چه زمانی برای برداشتن کاتتر مناسب است ولی در هر حال معمولاً پس از چند روز این اتفاق رخ می دهد مگر اینکه مجددا نیاز به گذاشتن سوند باشد.

توصیه های غذایی بعد از جراحی پروستات

یکی از مهم ترین جنبه مراقبت های بعد از جراحی پروستات داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. پس از جراحی پروستات بسیار مهم است:

  • برای تامین آب بدن سعی کنید مایعات فراوان به خصوص آب زیاد بنوشید. دریافت آب کافی به دفع سموم از بدن کمک می کند و باعث بهبودی سریعتر می شود. با این حال، برای جلوگیری از دفعات مراجعه به توالت، مراقب مصرف مایعات خود در طول شب باشید.
  • غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها می توانند به جلوگیری از یبوست کمک کنند.
  • برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند غذاهای تند، کافئین، الکل و نوشیدنی های گازدار می توانند مثانه را تحریک کرده و علائم ادراری را بدتر کنند. بهتر است از مصرف آنها در دوره نقاهت خودداری کنید یا آن را محدود کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای تغذیه بعد از جراحی پروستات (بایدها و نباید های غذایی)

فعالیت بدنی و ورزش بعد از جراحی پروستات

در فرآیند مراقبت های بعد از جراحی پروستات گفته می شود که به طور تدریجی فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و کم کم ورزش کردن را شروع کنید:

  • ابتدا همانطور که در بخش های بالاتر نیز اشاره شد، با پیاده روی کوتاه شروع کنید و به تدریج فاصله و سرعت خود را بیشتر کنید. پیاده روی به بهبود گردش خون، حفظ قدرت عضلانی و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند.
  • تمرینات کف لگن، که به عنوان تمرینات کگل نیز شناخته می شوند، می توانند به تقویت ماهیچه های پشتیبان مثانه کمک کنند.
  • به‌تدریج طبق توصیه‌های تیم پزشکی، به فعالیت‌های معمولی و ورزشی خود بازگردید. مراقب هر گونه ناراحتی یا درد باشید و بر اساس آن مدت زمان و شدت فعالیت های خود را تنظیم کنید

مدیریت عوارض بالقوه پس از عمل جراحی پروستات

در حالی که اکثر جراحی های پروستات نتایج موفقیت آمیزی دارند و بدون عارضه نتایج حاصل می شود، اما آگاهی از عوارض بالقوه که ممکن است در طی دوره بهبودی رخ دهند از اهمیت زیادی برخوردار است. لازم است که از موارد زیر آگاه باشید و در صورت بروزشان به دنبال کمک پزشکی باشید:

علائم عفونت

اگر بعد از جراحی پروستات متوجه علائم عفونت شدید، مانند افزایش قرمزی، تورم، گرما یا تخلیه در اطراف محل جراحی، طبق دستورالعمل مراقبت های بعد از جراحی پروستات باید به سرعت به دنبال کمک پزشکی باشید. علاوه بر این، اگر تب شدید، درد شدید یا مشکل در ادرار کردن دارید، ضروری است که فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مشکلات ادراری

در حالی که برخی از علائم ادراری در طول دوره بهبودی مورد انتظار هستند اما برخی از آن ها ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. اگر احتباس مداوم ادرار، ناتوانی در ادرار کردن، وجود خون در ادرار، یا فوریت یا تکرر ادرار شدید دارید به طوری که فعالیت های روزانه شما را مختل می کند، برای ارزیابی به نزد متخصص خود بروید.

خون ریزی

در برخی موارد ممکن است خونریزی بعد از جراحی رخ دهد. اگر متوجه خونریزی بیش از حد، چه از طریق کاتتر یا در ادرار خود شدید، یا اگر لخته های خون را دفع کردید، مهم است که فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.