زگیل تناسلی چیست؟ (از علل، علائم تا روش های درمان این ضایعات)

زگیل تناسلی چیست؟ (از علل، علائم تا روش های درمان این ضایعات)

14 اسفند 1402 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه

یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی زگیل تناسلی است. این وضعیت می تواند هر دو طرف درگیر در رابطه را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی از سلامتی گرفته تا سایر جنبه های زندگی برای افراد مبتلا ایجاد می کند. در این مقاله هرچیزی که باید درباره این ضایعات بدانید را به زبان ساده توضیح داده ایم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (Genital warts) که به عنوان condylomata acuminata نیز شناخته می شود، زائده های کوچک، گوشتی یا خاکستری رنگی هستند که روی یا اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ظاهر می شوند. این زگیل‌ها توسط گونه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ایجاد می‌شوند. این زگیل ها می تواند از نظر اندازه و شکل متفاوت باشد. مثلا می تواند از زائده های ریز و مسطح گرفته تا خوشه های بزرگتر و شبیه گل کلم متفاوت باشد.

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در سطح جهان است. این ضایعات عمدتاً از طریق تماس جنسی، از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی و همچنین از طریق تماس پوست به پوست با فرد آلوده منتقل می شوند. توجه به این نکته ضروری است که حتی اگر زگیل های قابل مشاهده وجود نداشته باشند، ویروس همچنان قابل انتقال است.

علت زگیل تناسلی چیست؟

این وضعیت توسط سویه های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. در واقع باید بدانید که بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که تقریباً 40 نوع از آنها ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند.

عوامل متعددی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهد. برخی از این عوامل عبارتند از: داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، داشتن شرکای جنسی متعدد، درگیر شدن در فعالیت جنسی در سنین پایین و داشتن سیستم ایمنی ضعیف. از این رو آگاهی از این عوامل خطر و انجام اقدامات احتیاطی برای تمام افراد ضروری است.

علائم مربوط به این ضایعات در ناحیه تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی معمولاً به صورت توده‌های کوچک، برجسته یا صاف در ناحیه تناسلی، اطراف مقعد یا نواحی اطراف ظاهر می‌شود. این ها می توانند از نظر اندازه و شکل متفاوت باشند و ممکن است به صورت تکی یا خوشه ای باشند. در برخی موارد ممکن است به دلیل اندازه کوچک یا موقعیت مکانی مورد توجه قرار نگیرند.

در حالی که خود زگیل معمولاً بدون درد است، اما می تواند باعث خارش، ناراحتی یا احساس سوزش شود. حتی در موارد نادر، ممکن است در حین رابطه جنسی خونریزی کرده یا عوارضی مانند انسداد ادرار ایجاد کنند.

عوارض احتمالی این ضایعات چیست؟

اگرچه اکثر موارد زگیل تناسلی بی ضرر هستند، اما گاهی اوقات می توانند منجر به ناراحتی روحی و روامی شوند و بر عزت نفس و روابط جنسی فرد تأثیر بگذارند. علاوه بر این، افراد باردار مبتلا به زگیل ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی خاصی داشته باشند تا از انتقال مشکل به نوزاد در طول زایمان پیشگیری شود.

روش های تشخیص زگیل تناسلی چیست؟

یک پزشک متخصص (اورولوژیست یا متخصص زنان) می تواند زگیل تناسلی را با معاینه بصری ناحیه آسیب دیده تشخیص دهد. این متخصصان ممکن است از کولپوسکوپ یا لنزهای ذره بینی برای بررسی دقیق تر ناحیه درگیر استفاده کنند. در برخی موارد، زگیل ها ممکن است نیاز به تشخیص از سایر بیماری های پوستی مانند ضایعات یا خال های خوش خیم داشته باشند.

در شرایط خاصی که تشخیص نامطمئن است یا نگرانی در مورد سایر بیماری های احتمالی وجود دارد، بیوپسی یا تست های آزمایشگاهی ممکن است به بیمار توصیه شود. در طول بیوپسی، نمونه کوچکی از بافت زگیل گرفته شده و برای تایید تشخیص زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

روش های درمان زگیل تناسلی چیست؟

داروهای موضعی

داروهای موضعی مانند کرم ها یا پمادها را می توان مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار داد تا به از بین بردن یا کاهش اندازه زگیل تناسلی کمک شود. این داروها اغلب حاوی موادی هستند که به از بین بردن زگیل یا تحریک سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت HPV کمک می کنند.

مداخلات جراحی

در برخی موارد، مداخلات جراحی ممکن است برای برداشتن زگیل تناسلی بزرگتر یا وسیعتر لازم باشد. روش‌هایی مانند کوتر الکتریکی (سوزاندن زگیل)، یا برداشتن به روش جراحی ممکن است توسط یک متخصص انجام شود.

کرایوتراپی و لیزر درمانی

کرایوتراپی شامل انجماد زگیل ها با استفاده از نیتروژن مایع است، لیزر درمانی نیز از یک پرتو متمرکز نوری برای از بین بردن زگیل ها استفاده می کند. این درمان‌ها در از بین بردن زگیل‌ها مؤثر هستند، اما بسته به شدت بیماری ممکن است به جلسات متعدد نیاز داشته باشند.

چطور از بروز این بیماری جلوگیری کنیم؟

+ واکسیناسیون علیه HPV

یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلاء به این زگیل ها، واکسیناسیون علیه HPV است. واکسن‌هایی مانند Gardasil و Cervarix رایج‌ترین گونه‌های HPV را هدف قرار می‌دهند که باعث زگیل و انواع خاصی از سرطان می‌شوند. واکسیناسیون برای مردان و زنان توصیه می شود. این اقدام باید به طور ایده آل قبل از شروع فعالیت جنسی انجام شود.

+ داشتن رابطه جنسی ایمن

انجام رابطه جنسی ایمن می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. یک رابطه ایمن شامل استفاده مداوم و صحیح از روش های پیشگیری مانند کاندم، محدود کردن تعداد شرکای جنسی و اجتناب از فعالیت جنسی با افرادی است که زگیل تناسلی قابل مشاهده دارند، می شود.

+ غربالگری و معاینات منظم

غربالگری ها و معاینات منظم برای تشخیص زودهنگام و درمان زگیل تناسلی بسیار مهم است. ویزیت های دوره ای و معاینه شدن توسط پزشک می تواند به شناسایی علائم عفونت یا ناهنجاری احتمالی کمک کند.

چند نکته بسیار مهم در خصوص وضعیت های مرتبط با زگیل تناسلی

+ زگیل با تبخال فرق دارد

تمایز بین زگیل تناسلی و تبخال بسیار مهم است. باید بدانید در حالی که هر دو بیماری مسری هستند، اما توسط ویروس های مختلف ایجاد می شوند. تناسلی توسط HPV ایجاد می شود، در حالی که تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. علائم، ظاهر و گزینه های درمانی برای این دو وضعیت متفاوت است، بنابراین برای تشخیص دقیق، ضروری است که با یک پزشک مشورت کنید.

+ تمایز سرطان و زگیل های تناسلی

اگرچه گونه‌های خاصی از HPV می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم، مقعد یا اوروفارنکس (دهان و حلف) شوند، اما سویه‌هایی که باعث زگیل تناسلی می‌شوند، انواع کم خطر محسوب می‌شوند. با این حال، غربالگری های منظم، از جمله تست پاپ اسمیر و تست HPV، برای تشخیص هرگونه تغییر سلولی بالقوه هنوز ضروری است.

+ رابطه این ضایعات با بارداری

افراد باردار مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است برای جلوگیری از انتقال بیماری به نوزاد در حین زایمان نیاز به مراقبت های پزشکی خاص داشته باشند. بسیار مهم است که هر گونه نگرانی خود در این زمینه را با یک متخصص زنان و زایمان یا هر پزشک متخصص دیگری در این خصوص در میان بگذارید تا از مدیریت و مراقبت مناسب اطمینان حاصل کنید.

پاسخ به سوالات رایج

آیا زگیل تناسلی به طور کامل درمان می شود؟

این زگیل ها را می توان به طور موثر درمان کرد، اما خود عفونت HPV ممکن است در بدن باقی بماند. معاینات منظم، غربالگری ها و اقدامات جنسی ایمن برای مدیریت و پیشگیری از شیوع بیشتر ضروری است.

آیا زگیل تناسلی فقط از طریق تماس جنسی منتقل می شود؟

این زگیل ها عمدتاً از طریق تماس جنسی از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می شود. با این حال، HPV همچنین می تواند از طریق تماس پوست به پوست با فرد آلوده منتقل شود.

اگر زگیل تناسلی داشته باشم، آیا می توانم زندگی جنسی سالمی داشته باشم؟

بله داشتن زگیل به معنای پایان زندگی جنسی سالم نیست و شما همچنان می توانید با احتیاط رابطه جنسی داشته باشید.

آیا زگیل بدون درمان خود به خود از بین می رود؟

در برخی موارد، زگیل ها ممکن است خود به خود بدون درمان از بین برود. با این حال، مشورت با یک پزشک متخصص برای تشخیص صحیح و راهنمایی در مورد گزینه های درمانی مناسب بسیار مهم است.

آیا امکان ابتلا به زگیل حتی در صورت واکسن HPV وجود دارد؟

در حالی که واکسن‌های HPV در برابر رایج‌ترین گونه‌های HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند محافظت می‌کنند، اما محافظت 100٪ را ارائه نمی‌کنند. بنابراین حتی با وجود واکسن زدن هنوز امکان ابتلا به سایر سویه های HPV وجود دارد که ممکن است باعث زگیل شوند. به همین جهت انجام غربالگری منظم و داشتن اقدامات جنسی ایمن حتی پس از واکسیناسیون بسیار مهم است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.