7 روش جلوگیری از واریکوسل (روش های ساده و بی هزینه)

7 روش جلوگیری از واریکوسل (روش های ساده و بی هزینه)

15 خرداد 1402 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه
روش های جلوگیری از واریکوسل

در این نوشتار روش‌هایی که می‌توانند تا حدی به جلوگیری از واریکوسل در مردان کمک کنند را معرفی کرده‌ایم. قبل از مطالعه 7 مورد اصلی، لطفاً بخش زیر را با دقت بخوانید و چنانچه می‌خواهید درباره واریکوسل بیشتر بدانید روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

آیا واریکوسل ۱۰۰٪ قابل پیشگیری است؟

واریکوسل معمولاً به طور جدی و قطعی قابل پیشگیری نیست زیرا اغلب به دلیل ضعف مادرزادی در سیاهرگ‌هایی که خون را از بیضه‌ها حمل می‌کنند، ایجاد می‌شود. این بدان معنی است که دریچه‌های این وریدها به درستی کار نمی‌کنند و باعث تجمع خون و بزرگ شدن رگ‌ها می‌شود. این ضعف اغلب از بدو تولد وجود دارد یا ممکن است در دوران بلوغ ایجاد شود، و چیزی نیست که بتوان از آن پیشگیری کرد.

با این حال، برخی از عوامل مرتبط با سبک زندگی از قبیل ایستادن یا نشستن طولانی مدت، چاقی، و سیگار کشیدن، می‌توانند خطر ابتلا به واریکوسل را افزایش دهند یا علائم را در افرادی که قبلاً آن را دارند تشدید کنند. با انتخاب شیوه زندگی سالم، مردان ممکن است بتوانند خطر ابتلا به واریکوسل را کاهش دهند یا علائم خود را کاهش دهند.

7 روش جلوگیری از واریکوسل چیست؟

با اینکه واقعاً روش قطعی برای جلوگیری از واریکوسل وجود ندارد اما امتحان کردن برخی روش‌ها می‌تواند تا حدی به کنترل آن کمک کند و یا در صورت وجود علائم، آن‌ها را کاهش دهد. برخی از این روش‌ها در این بخش توضیح داده شده‌اند.

1. ورزش منظم

ورزش منظم می‌تواند از راه‌های مختلفی به بهبود جریان خون و کاهش فشار روی رگ‌ها کمک کند. هنگامی که ورزش می‌کنید، قلب شما خون بیشتری را در سراسر بدن پمپاژ می‌کند که در این صورت می‌تواند به بهبود گردش خون کمک شود. این افزایش جریان خون می‌تواند به کاهش فشار روی وریدهای بیضه کمک کند. زیرا وارد آمدن فشار به وریدها خود می‌تواند باعث ایجاد واریکوسل شود. بنابراین اگر فشار از روی وریدها برداشته شود می‌توان به جلوگیری از واریکوسل کمک کرد.

علاوه بر این، ورزش منظم می‌تواند به تقویت عضلات پاها و شکم شما کمک کند. در واقع ورزش کردن به بهبود وضعیت کلی رگ‌های خونی شما کمک کرده و کارایی آنها را در برگشت خون به سمت قلب مؤثرتر می‌کند و مانع از تجمع خون در آن‌ها می‌شود. این مساله حتی می‌تواند به کاهش خطر لخته شدن خون و سایر عوارض کمک کند.

به مشورت با متخصص نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره و یا ویزیت از دکتر صادق زاده (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری) می توانید با شماره تماس زیر در ارتباط باشید و یا از طریق صفحه دریافت نوبت آنلاین اقدام کنید.

2. پوشیدن لباس زیر مناسب

پوشیدن لباس‌های زیر حمایت‌کننده، مانند لباس‌های زیر تنگ، می‌تواند به کاهش فشار روی رگ‌های بیضه کمک کند. لباس‌های زیر تنگ می‌توانند به کاهش میزان حرکت بیضه‌ها در حین فعالیت بدنی کمک کنند. همین اقدام باعث جلوگیری از آسیب یا ناراحتی بیضه و رگ‌های آن می‌شود. این امر به ویژه برای مردانی که در ورزش یا سایر فعالیت‌های پرتحرک شرکت می‌کنند بسیار مهم است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه لباس زیر تنگ ممکن است به کاهش علائم یا جلوگیری از واریکوسل کمک کند، اما یک متد درمان کننده نیست. اگر ناراحتی یا علائم دیگری را تجربه می‌کنید، حتماً باید با پزشک یا متخصص ارولوژی خود صحبت کنید.

3. اجتناب از نشستن یا ایستادن طولانی مدت

اجتناب از نشستن یا ایستادن طولانی مدت گام مهمی در کاهش خطر ابتلا و جلوگیری از واریکوسل است. هنگامی که برای مدت طولانی نشسته‌اید یا می‌ایستید (به خصوص در وضعیت ثابت) احتمالاً زیادی وجود دارد که فشار بر روی سیاهرگ‌های پا و ناحیه لگن افزایش یابد.

این فشار می‌تواند باعث کشیده شدن و ضعیف شدن رگ‌ها شده و احتمال ایجاد واریکوسل را افزایش دهد. علاوه بر این، اگر قبلاً واریکوسل دارید، نشستن یا ایستادن طولانی مدت می‌تواند علائمی مانند درد یا ناراحتی را بدتر کند.

برای پیشگیری یا جلوگیری از واریکوسل، بسیار مهم است که بعد از هر 2 ساعت از نشستن یا ایستادن کمی حرکت کرده و تحرک داشته باشید. اگر شغلی دارید که نیاز به نشستن یا ایستادن طولانی مدت دارد، سعی کنید برای حرکت و کشش مکرر زمان بگذارید کنید. همچنین می‌توانید برای کمک به بهبود جریان خون و کاهش فشار بر روی رگ‌ها، جوراب‌های ضد واریس بپوشید.

4. داشتن وزن مطلوب

حفظ وزن سالم برای سلامت کلی بدن مهم است و همچنین می‌تواند به جلوگیری از واریکوسل یا تشدید علائم آن کمک کند. اضافه وزن یا چاقی می‌تواند فشار بر وریدهای ناحیه لگن را افزایش دهد و اگر چنین شود بروز واریکوسل نیز محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، حمل وزن اضافی می‌تواند فشار مضاعفی بر سیستم قلبی عروقی وارد کرده و منجر به افزایش فشار خون و سایر مشکلات مرتبط با گردش خون شود. این مسائل می‌تواند خطر ابتلا به واریکوسل را بیشتر از پیش افزایش دهد.

5. اجتناب از سیگار کشیدن

اجتناب از سیگار کشیدن و استعمال دخانیات گام مهمی در کاهش خطر ابتلا به واریکوسل است. سیگار کشیدن می‌تواند به رگ‌های خونی در سراسر بدن، از جمله عروق کیسه بیضه آسیب برساند و در نتیجه می‌تواند خطر ابتلا به واریکوسل را افزایش دهد.

علاوه بر این، سیگار کشیدن می‌تواند علائم موجود واریکوسل مانند درد، ناراحتی و تورم را تشدید کند. زیرا سیگار کشیدن در واقع التهاب را افزایش داده و جریان خون را کاهش دهد. این اتفاقات مستقیماً علائم واریکوسل را بدتر می‌کند بنابراین ترک سیگار یکی از روش‌های پیشگیری یا جلوگیری از واریکوسل است.

6. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم

خوردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم باشد می‌تواند به بهبود سلامت کلی بدن و کاهش خطر ابتلا به واریکوسل کمک کند. یک رژیم غذایی غنی از این مواد مغذی می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش التهاب و افزایش جریان خون سالم کمک کند. همه این موارد می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به واریکوسل کمک کنند.

به طور خاص غذاهایی مانند انواع توت‌ها، سبزیجات برگ سبز و آجیل، که سرشار از آنتی اکسیدان هستند می‌توانند به کاهش التهاب و افزایش جریان خون سالم کمک کنند. علاوه بر این، غذاهایی مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات که فیبر بالایی دارند، می‌توانند به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب و عروق کمک کنند.

اگر در خصوص احتمال ابتلاء به واریکوسل نگران هستید، می‌توانید برای جلوگیری از واریکوسل با یک متخصص ارولوژی صحبت کرده و همچنین برای داشتن یک رژیم غذایی سالم متناسب با شما با یک متخصص تغذیه نیز واردمشورت کنید.

7. رعایت بهداشت

رعایت بهداشت برای سلامت کلی بدن مهم است و همچنین می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌هایی که می‌توانند علائم واریکوسل را بدتر کنند، کمک کند. تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی می‌تواند به جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها که می‌توانند باعث عفونت شوند کمک کند.

عفونت در کیسه بیضه می‌تواند علائم واریکوسل را تشدید کند و باعث درد، ناراحتی و تورم شود. برای کاهش خطر عفونت، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی با شستشوی روزانه آن ناحیه با صابون ملایم و آب گرم مهم است. پس از شستن، محل را با یک حوله تمیز کاملاً خشک کنید.

همچنین برای جلوگیری از واریکوسل به خصوص اگر عرق می‌کنید یا در حال فعالیت بدنی هستید بسیار مهم است که لباس زیر تمیز بپوشید و روزانه آنها را عوض کنید. همچنین از پوشیدن لباس‌های تنگ یا مواد مصنوعی که می‌توانند رطوبت را به دام بیندازند و باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها شوند، خودداری کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.