تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه چیست؟ (بررسی از هر لحاظ)

تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه چیست؟ (بررسی از هر لحاظ)

22 خرداد 1402 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه

هنگامی که صحبت از سلامت مردان به میان می‌آید، آگاهی از شرایط بالقوه‌ای که ممکن است بر سیستم تولید مثل تأثیر بگذارد، بسیار بسیار ضروری است. دو بیماری سیستم تناسلی و تولید مثلی در مردان که اغلب باعث نگرانی آن‌ها می‌شود واریکوسل و سرطان بیضه هستند. در حالی که این دو بیماری می‌توانند هر دو در بیضه‌ها ظاهر شده و باعث ناراحتی شوند، اما درک جداگانه آن‌ها و تفاوت‌هایشان برای اطمینان از تشخیص به موقع و درمان مناسب بسیار مهم است. در این مقاله تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه را بررسی خواهیم کرد و در انتها شما قادر خواهید بود تا حدی آن‌ها را از هم تشخیص دهید.

تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه از نظر ماهیت

واریکوسل چیست؟

واریکوسل به بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه گفته می‌شود که در آن و سیاهرگ‌های بیضه متورم و گشاد می‌شوند. واریکوسل بیشتر در سمت چپ دیده می‌شود، اما می‌تواند در هر دو طرف نیز رخ دهد. معمولاً در دوران بلوغ یا اوایل بزرگسالی ایجاد می‌شود و تقریباً 15٪ از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری به هیج وجه سرطانی نیست و می‌تواند با چند روش ساده مدیریت و درمان شود.

💎 برای آشنایی کامل تر با واریکوسل: واریکوسل چیست؟ (از علل و علائم تا تمام روش های درمان)

سرطان بیضه چیست؟

از طرف دیگر سرطان بیضه یک رشد بدخیم است که از بیضه‌ها منشأ می‌گیرد. این سرطان در مقایسه با سایر انواع سرطان‌های دیگر نسبتاً نادر است، اما شایع‌ترین شکل سرطان در مردان 15 تا 35 ساله است. سرطان بیضه معمولاً از سلول‌های زایا شروع می‌شود که مسئول تولید اسپرم هستند. تشخیص زودهنگام برای درمان موفق و بهبود نتایج درمانی سرطان بیضه بسیار مهم است.

تفاوت هر دو بیماری از نظر نوع علائم

تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه در علائم چندان قابل توجه نیست و از آنجا که در یک ناحیه رخ می‌دهند تقریباً علائم مشابهی با هم دارند. در این بخش تفاوت هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کرده‌ایم:

علائم واریکوسل چیست؟

درد یا ناراحتی مبهم

یکی از علائم اولیه واریکوسل، درد یا ناراحتی مبهم و دردناک در کیسه بیضه است. این درد ممکن است شدت متفاوتی داشته باشد و به مرور زمان یا با ایستادن طولانی مدت یا فعالیت بدنی بدتر شود. این درد اغلب به عنوان یک احساس سنگین توصیف می‌شود.

به مشورت با متخصص نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره و یا ویزیت از دکتر صادق زاده (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری) می توانید با شماره تماس زیر در ارتباط باشید و یا از طریق صفحه دریافت نوبت آنلاین اقدام کنید.

تورم یا بزرگ شدن

واریکوسل ممکن است باعث تورم یا بزرگ شدن کیسه بیضه، به ویژه در سمت آسیب دیده شود. این تورم ممکن است قابل مشاهده یا قابل لمس باشد و به کیسه بیضه ظاهری کرم مانند بدهد. تورم معمولاً هنگام ایستادن یا زور زدن برجسته‌تر است و در هنگام دراز کشیدن کاهش می‌یابد.

احساس سنگینی

افراد مبتلا به واریکوسل اغلب احساس سنگینی در کیسه بیضه را تجربه می‌کنند. این احساس می‌تواند آزاردهنده باشد و ممکن است با پیشرفت روز یا با افزایش فعالیت بدنی بدتر شود. توجه به این نکته ضروری است که همه واریکوسل ها علائمی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است به طور اتفاقی در طی یک معاینه پزشکی معمول کشف شوند.

💎 برای آشنایی کامل تر با علائم واریکوسل: با 9 مورد از شایع ترین علائم واریکوسل بیشتر آشنا شوید

علائم سرطان بیضه چیست؟

توده یا تورم بیضه

شایع‌ترین علامت سرطان بیضه وجود یک توده یا تورم در بیضه است. این توده ممکن است سفت به نظر برسد و اندازه آن ممکن است متفاوت باشد. در حالی که توده‌های بیضه همیشه نشان دهنده سرطان نیستند، ارزیابی هر گونه ناهنجاری در این ناحیه توسط یک متخصص ارورلوژی بسیار مهم و ضروری خواهد بود. یک تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه در نوع توده و تورم است. در واریکوسل تورم لوله‌ای شکل و نرم است ولی در سرطان بیضه ممکن است سفت و گسترده باشد.

درد یا ناراحتی در بیضه‌ها

سرطان بیضه می‌تواند باعث درد یا ناراحتی در بیضه آسیب دیده شود. این درد ممکن است خفیف یا شدید و مداوم یا متناوب باشد. مردان باید به هر نوع درد در ناحیه بیضه که توضیح خاصی ندارد و طولانی مدت است توجه داشته و با یک متخصص ارولوژی صحبت کنند.

تغییر در شکل یا اندازه بیضه

در برخی موارد، سرطان بیضه می‌تواند منجر به تغییر در شکل یا اندازه بیضه‌ها شود. این ممکن است شامل کوچک شدن بیضه، عدم تقارن، یا شکل نامنظم باشد. اگر متوجه هر گونه تغییر در بیضه خود شدید، حتماً با یک متخصص مشورت کنید.

علل بیماری‌های سرطان بیضه و واریکوسل

علل واریکوسل چیست؟

هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم چه عواملی دقیقاً باعث بروز واریکوسل می‌شوند ولی اعتقاد این است که نارسایی یا ایراد در دریچه‌های داخل سیاهرگ‌هایی که خون را از بیضه به قلب منتقل می‌کنند باعث واریکوسل می‌شود. در واقع زمانی که دریچه‌های داخل سیاهرگ‌های بیضه به درستی کار نکنند، خون تجمع یافته و رگ‌ها گشاد و بزرگ می‌شوند. این اختلال در عملکرد دریچه‌ها ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد یا به مرور زمان ایجاد شود.

علل سرطان بیضه چیست؟

تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه در علت ایجاد بسیار ساده است، واریکوسل به سیاهرگ‌های معیوب اشاره دارد که اغلب ناشی از ژنتیک است ولی سرطان بیضه تقریباً ارتباطی به نقص عملکرد سیاهرگ‌ها ندارد. علل دقیق سرطان بیضه نیز به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، برخی عوامل خطر می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. این عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی سرطان بیضه، بیضه نزول نیافته، رشد غیرطبیعی بیضه و برخی شرایط ژنتیکی دیگر است.

عوامل خطر برای واریکوسل و سرطان بیضه چیست؟

در حالی که واریکوسل و سرطان بیضه علل مختلفی دارند، اما برخی از عوامل خطر ابتلاء یا بدتر شدن آن‌ها، با هم همپوشانی دارند. این موارد شامل سن (واریکوسل در بزرگسالان جوان شایع‌تر است، در حالی که سرطان بیضه بر گروه‌های سنی جوان‌تر تأثیر می‌گذارد)، داشتن سابقه خانوادگی هر یک از این بیماری‌ها، و برخی عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر.

تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه از نظر نحوه تشخیص

تشخیص واریکوسل چگونه است؟

برای تشخیص واریکوسل، یک جراح عمومی یا جراح ارولوژی معاینه فیزیکی از کیسه بیضه انجام می‌دهد. آن‌ها ممکن است از شما بخواهند که بایستید و برای ارزیابی تورم یا گشاد شدن وریدها به آن‌ها فشار بیاورید. آزمایش‌های تشخیصی اضافی، مانند سونوگرافی کیسه بیضه یا ونوگرافی، ممکن است برای تأیید تشخیص و ارزیابی شدت بیماری نیز انجام شود.

تشخیص سرطان بیضه به چه شکل است؟

اگر پزشک به سرطان بیضه مشکوک باشد، شما را به یک متخصص ارولوژی ارجاع خواهد داد. این متخصص معاینه کامل بیضه‌ها را انجام می‌دهد. این معاینه ممکن است شامل بازرسی فیزیکی، لمس و آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی باشد. اگر یک توده یا ناهنجاری مشکوک پیدا شود، ممکن است از آن، جهت تعیین وجود سلول‌های سرطانی بیوپسی گرفته شود. بنابراین گرفتن بیوپسی یک تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه است زیرا در واریکوسل بیوپسی گرفته نمی‌شود زیرا ماهیت سرطانی ندارد.

تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه در درمان چیست؟

درمان واریکوسل چیست؟

درمان واریکوسل به عوامل مختلفی از جمله شدت علائم، تأثیر بر باروری و ترجیحات شخصی بستگی دارد. گزینه‌ها ممکن است از رویکردهای محافظه کارانه مانند مدیریت درد و اصلاح شیوه زندگی گرفته تا مداخلات جراحی مانند واریکوسلکتومی، که شامل بستن یا مسدود کردن وریدهای آسیب دیده برای بهبود جریان خون اس باشد.

درمان سرطان بیضه چیست؟

تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه در درمان‌های ارائه شده بسیار زیاد است. از آنجا که سرطان بیضه مشکل جدی‌تری است، نیاز به درمان‌های حرفه‌ای و معمولاً طولانی مدت دارد و برای درمان آن نیاز به همکاری چندین متخصص احساس می‌شود. به طور کلی درمان سرطان بیضه معمولاً شامل یک رویکرد چند رشته‌ای از جمله جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است. برنامه درمانی خاص هر شخص به عوامل مختلفی از جمله مرحله سرطان، نوع تومور و ویژگی‌های فردی بیمار بستگی دارد. برای درمان سرطان بیضه به مانند سایر سرطان‌های دیگر تشخیص زودهنگام بسیار مهم است، زیرا امکان درمان‌های کمتر تهاجمی و نتایج بهتر را فراهم می‌کند.

اهمیت انجام خودآزمایی برای شناسایی به موقع ناهنجاری‌های بیضه

انجام منظم خودآزمایی بیضه می‌تواند گامی پیشگیرانه در نظارت بر سلامت بیضه شما باشد. برخی از اقداماتی که می‌توانید در خانه جهت انجام خودآزمایی انجام دهید شامل موارد زیر می‌شود:

  • جلوی آینه بایستید و کیسه بیضه را از نظر هر گونه تورم، قرمزی یا تغییر شکل یا اندازه به صورت بصری بررسی کنید.
  • یک بیضه را بین شست و انگشتان خود نگه دارید و به آرامی آن را بین انگشتان خود بچرخانید. با اندازه، وزن و بافت معمولی آن آشنا شوید.
  • این روند را با بیضه دیگر و مقایسه آن با بیضه اول تکرار کنید.
  • به هر گونه توده، سفت شدن یا ناهنجاری توجه کنید. اگر متوجه چیز غیرعادی شدید، برای ارزیابی بیشتر با یک متخصص ارولوژی مشورت کنید.
  • به یاد داشته باشید، خودآزمایی منظم جایگزین توصیه‌های پزشکی حرفه‌ای یا غربالگری نمی‌شود، بلکه می‌تواند به عنوان یک ابزار اضافی برای تشخیص زودهنگام عمل کند.

نکات پایانی و جمع بندی

تشخیص تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه برای سلامت مردان بسیار مهم است. در حالی که واریکوسل یک بیماری خوش خیم است که باعث بزرگ شدن وریدهای کیسه بیضه می‌شود، سرطان بیضه یک بدخیمی بالقوه جدی است. درک علائم، علل، عوامل خطر و درمان‌های موجود برای هر بیماری به افراد این امکان را می‌دهد تا سلامت خود را کنترل کنند. اگر علائم نگران کننده‌ای را تجربه کردید یا متوجه تغییراتی در بیضه خود شدید، در مشورت با یک متخصص ارولوژی یا سایر متخصصان دیگر جهت انجام ارزیابی مناسب تردید نکنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.