همه چیز درباره اندازه سنگ کلیه (دسته بندی سنگ ها بر اساس سایز)

همه چیز درباره اندازه سنگ کلیه (دسته بندی سنگ ها بر اساس سایز)

03 اردیبهشت 1403 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه

سنگ کلیه یک بیماری شایع و دردناک است که سالانه میلیون ها نفر در سراسر جهان و هزاران نفر در کشورمان ایران را درگیر خود می کند. یکی از مهم ترین مباحثی که پیرامون سنگ کلیه مطرح می شود، اندازه یا سایز آن است. در واقع درک اندازه سنگ کلیه هم برای تشخیص و هم برای درمان این بیماری بسیار بسیار مهم است. در این مقاله، اندازه‌های مختلف سنگ‌های کلیه، نحوه اندازه‌گیری آن‌ها و اینکه چرا اطلاع تز اندازه در مسائلی مانند انتخاب گزینه‌های درمانی اهمیت دارد را بررسی می‌کنیم.

چرا اطلاع از اندازه سنگ کلیه بسیار مهم است؟

همانطور که اشاره شد درک اندازه سنگ کلیه مهم است زیرا می تواند به پزشکان در تعیین بهترین روش و دوره استاندارد درمان آن کمک کند. به طور معمول سنگ‌های بزرگ‌تر ممکن است به درمان‌های تهاجمی‌تری نیاز داشته باشند، در حالی که سنگ‌های کوچک‌تر ممکن است به خودی خود دفع شوند و یا با روش های کم تهاجم به راحتی مدیریت شوند. بنابراین اگر سایز سنگ ها کوچک باشد احتمالا با روش های ساده، دارودرمانی و یا روش های کم تهاجم به راحتی برطرف شوند اما سایزهای بزرگتر با روش های تهاجمی تر برداشته شوند.

سنگ کلیه از چه چیزی ساخته شده است؟

قبل از اینکه به بررسی اندازه های مختلف سنگ کلیه بپردازیم، بیایید نگاهی دقیق تر به آن ها بیندازیم که از چه چیزی ساخته شده اند. انواع مختلفی از سنگ کلیه وجود دارد که هر کدام ترکیب شیمیایی خاص خود را دارند. رایج ترین انواع سنگ کلیه عبارتند از:

  • سنگ های کلسیمی: این ها شایع ترین نوع سنگ کلیه هستند و از اگزالات کلسیم یا فسفات کلسیم ساخته می شوند.
  • سنگ‌های استروایت: این سنگ‌ها از منیزیم، آمونیوم و فسفات ساخته شده‌اند و معمولاً در اثر عفونت‌های مجاری ادراری ایجاد می‌شوند.
  • سنگ‌های اسید اوریک: این سنگ‌ها از اسید اوریک ساخته شده‌اند و می‌توانند در افرادی که به نقرس مبتلا هستند یا مایعات کافی مصرف نمی‌کنند، تشکیل شوند.
  • سنگ های سیستین: این ها نیز از سیستین که یک نوع اسید آمینه است ساخته شده اند و نادرتر هستند.

به مشورت با متخصص نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره و یا ویزیت از دکتر صادق زاده (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری) می توانید با شماره تماس زیر در ارتباط باشید و یا از طریق صفحه دریافت نوبت آنلاین اقدام کنید.

اندازه سنگ کلیه را چگونه محاسبه می کنند؟

سنگ های کلیه را می توان با استفاده از تکنیک های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا سونوگرافی اندازه گیری کرد. این تکنیک‌های تصویربرداری می‌توانند به پزشکان اطلاعاتی از اندازه سنگ کلیه، محل آن و همچنین هرگونه آسیبی که ممکن است به دستگاه ادراری وارد کرده باشد، ارائه دهند.

عکس سنگ کلیه 7 میلیمتری
عکس سنگ کلیه 7 میلیمتری (در این عکس بزرگترین سنگ حدودا 7 میلیمتر است و سنگ های3، 5 و 6 میلیمتری نیز دیده می شوند)

با این حال، توجه به این نکته مهم است که تکنیک های تصویربرداری همیشه در مورد اندازه گیری سنگ کلیه دقیق نیستند. برای مثال، سنگ‌های کوچک ممکن است در عکس‌برداری با اشعه ایکس دیده نشوند، در حالی که اندازه‌گیری دقیق سنگ‌های بزرگ‌تر ممکن است به دلیل شکل نامنظمشان دشوار باشد.

سنگ کلیه چقدر می تواند بزرگ شود؟

اندازه سنگ‌ کلیه می‌تواند از کریستال‌های ریز که فقط در زیر میکروسکوپ دیده می‌شوند تا سنگ‌های بزرگی که کل کلیه را پر اشغال می کنند، متغیر باشد. متخصصان کلیه و مجاری ادراری معمولاً سنگ های کلیه را بر اساس اندازه طبقه بندی می کنند:

نوع سنگسایز و اندازه سنگ
سنگ کلیه کوچککمتر از 4 میلی متر قطر
سنگ کلیه متوسط4-6 میلی متر قطر
سنگ کلیه بزرگ6-8 میلی متر قطر
سنگ کلیه بسیار بزرگبیشتر از 8 میلی متر قطر

نکته: بزرگترین سنگ کلیه ثبت شده 17.9 سانتی متر (7.1 اینچ) قطر و 1.36 کیلوگرم (2.99 پوند) وزن داشته است!

علائم و درمان انواع سنگ های کلیه بر اساس اندازه آن ها چیست؟

همانطور که گفتیم، اطلاع از اندازه سنگ کلیه برای بررسی علائم و گزینه های درمانی یک بسیار حائز اهمیت است. سنگ‌های بزرگ‌تر احتمالاً علائمی مانند درد، تهوع و استفراغ ایجاد می‌کنند، در حالی که سنگ‌های کوچک‌تر ممکن است اصلاً علائمی ایجاد نکنند.

گزینه های درمانی سنگ کلیه نیز به اندازه آنها بستگی دارد. سنگ های کوچک ممکن است با مدیریت محافظه کارانه مانند افزایش دریافت مایعات و سایر اقدامات خود مدیریتی دیگر به راحتی دفع شوند. با این حال سنگ‌های بزرگ‌تر ممکن است به درمان‌های تهاجمی‌تری مانند سنگ شکنی، یورتروسکوپی یا نفرولیتوتومی از راه پوست نیاز و عمل جراحی باز نیاز داشته باشند.

چگونه می توان از بروز سنگ کلیه یا بزرگ تر شدن آن پیشگیری کرد؟

وقتی صحبت از اندازه سنگ کلیه می شود، روش های پیشگیری باید در دستور کار قرار بگیرند. در واقع می تواند با چندین اقدام از بروز آن جلوگیری کرده و یا مانع از بزرگ تر شدن آن شد. به عنوان مثال چند مورد از اقدامات پیشگیرانه به شرح زیر هستند:

نوشیدن آب معدنی برای درمان سنگ کلیه
  • نوشیدن مایعات زیاد به خصوص آب
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل و کم نمک
  • کاهش دریات پروتئین حیوانی
  • پرهیز از مصرف غذاهای حاوی اگزالات بالا مانند اسفناج و ریواس
  • ورزش منظم و حفظ وزن مناسب

علاوه بر تغییر سبک زندگی، ممکن است در برخی موارد از داروها نیز برای پیشگیری از سنگ کلیه استفاده شود. اینها ممکن است شامل داروهایی باشد که میزان کلسیم یا اسید اوریک در ادرار را کاهش می‌دهند یا داروهایی که به جلوگیری از تشکیل کریستال‌ها کمک می‌کنند.

نکات پایانی در خصوص اندازه سنگ های کلیوی

عکس سنگ کلیه 5 میلیمتری کریستالی
عکس سنگ کلیه 5 میلیمتری

اندازه سنگ کلیه در تشخیص و درمان این بیماری دردناک عامل مهم است. درک اندازه‌های مختلف سنگ‌های کلیه، نحوه اندازه‌گیری و اینکه چرا اندازه آن ها مهم است، می‌تواند به بیماران و پزشکان در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد گزینه‌های درمانی کمک کند. با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و انجام اقدامات پیشگیرانه، افراد می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهند و سلامت کلی دستگاه ادراری خود را بهبود بخشند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.