با نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه آشنا شوید (9 نوشیدنی سالم)

با نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه آشنا شوید (9 نوشیدنی سالم)

12 آذر 1402 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی از مواد معدنی و نمک هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند و هنگام عبور از مجاری ادراری می‌توانند باعث درد شدید شوند. نوشیدن مایعات برای پیشگیری و مدیریت سنگ کلیه بسیار مهم است، زیرا به دفع مواد معدنی و نمک هایی که می توانند منجر به تشکیل سنگ شوند کمک می کند. در این مقاله به چند نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه (پیشگیری، درمان و تسریع دفع آن ها) کمک می کند می پردازیم.

1. آب سالم و استاندارد

آب جزء مهمترین نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه است.این مایع به رقیق شدن ادرار و دفع مواد معدنی و نمک هایی که می توانند سنگ کلیه تشکیل دهند کمک می کند.

شخصی که د حال پر کردن بطری آب خود از یک رودخانه طبیعی است

نوشیدن آب کافی همچنین می تواند به پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری که یکی از علل شایع سنگ کلیه است، کمک کند. مقدار آبی که باید بنوشید به سن، وزن و سطح فعالیت شما بستگی دارد، اما اکثر کارشناسان نوشیدن حداقل 8 فنجان آب در روز را توصیه می کنند.

به مشورت با متخصص نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره و یا ویزیت از دکتر صادق زاده (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری) می توانید با شماره تماس زیر در ارتباط باشید و یا از طریق صفحه دریافت نوبت آنلاین اقدام کنید.

نکاتی برای افزایش مصرف آب:

  • هر جا که می روید یک بطری آب همراه داشته باشید
  • با هر وعده غذایی و میان وعده آب بنوشید
  • آب خود را با لیمو یا میوه های دیگر طعم دار کنید تا طعمی با طراوت داشته باشید
  • از نی استفاده کنید تا آب بیشتری بنوشید
  • برای نوشیدن آب در طول روز برنامه های یادآور روی تلفن یا رایانه خود تنظیم کنید.

2. آب لیمو تازه

آب لیمو یک ادرارآور طبیعی و از ساده ترین نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه است که می تواند با افزایش تولید ادرار و رقیق کردن آن از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند. آب لیمو همچنین حاوی اسید سیتریک است که می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ های کلسیمی کمک کند.

آبمیوه برای سنگ کلیه : آب لیمو طبیعی تازه

برای تهیه آبلیمو جهت پیشگیری از سنگ کلیه، لیموترش را نصف کرده و آب یک نصف آن  را با یک لیوان آب تازه مخلوط کرده و روزانه بنوشید. می توانید عسل یا استویا را نیز اضافه کنید تا طعم آن شیرین شود.

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف آبلیمو:

  • آب لیمو می تواند مینای دندان را فرسایش دهد، بنابراین بهتر است آن را از طریق نی بنوشید و پس از نوشیدن آن، دهان خود را با آب بشویید.
  • هرچند که آب لیمو از جمله نوشیدنی مفید برای سنگ کلیه است اما از مصرف بیش از حد آب لیمو خودداری کنید، زیرا می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را در برخی افراد افزایش دهد.

3. سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از دیورتیک های طبیعی (ادرار آور) است که می تواند به حل شدن سنگ های کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید کمک کند. این سرکه حاوی اسید استیک است که می تواند به تجزیه سنگ ها و کاهش درد و التهاب کمک کند.

آبمیوه برای سنگ کلیه : نوشیدنی طبیعی سرکه سیب

برای مصرف سرکه سیب بجهت پیشگیری از سنگ کلیه، 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را با 250 میلی لیترآب مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید. مشابه آب لیمو در بخش بالا، می توانید عسل یا استویا را نیز اضافه کنید تا طعم آن شیرین شود.

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف سرکه سیب:

  • سرکه سیب می تواند باعث سوزش سر دل و مشکلات گوارشی در برخی افراد شود، بنابراین با مقدار کمی شروع کنید و به تدریج دوز را افزایش دهید.
  • از مصرف زیاد سرکه سیب خودداری کنید، زیرا می تواند سطح پتاسیم را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را در برخی افراد افزایش دهد.

4. آب انار

آب انار یکی از نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و ثابت شده که با جلوگیری از تشکیل سنگ های اگزالات کلسیمی، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. آب انار همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از سنگ کلیه کمک کند. جهت مصرف آب انار برای پیشگیری از سنگ کلیه، روزانه 200 میلی لیترآب انار خالص بنوشید.

آب انار تازه

اقدامات احتیاطی در مصرف آب انار:

  • آب انار می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین در صورت مصرف هر گونه دارویی، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

5. آب کرنبری  (Cranberry)

کرنبری که میوه ای از خانواده بری و شبیه به زغال اخته است معمولاً برای پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه ادراری که یکی از علل شایع سنگ کلیه هستند، استفاده می شود. آب کرنبری حاوی ترکیباتی به نام پروآنتوسیانیدین است که می تواند از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری و ایجاد عفونت جلوگیری کند. برای مصرف آب کرنبری برای پیشگیری از سنگ کلیه، روزانه 200 میلی لیترآب کرن بری شیرین نشده بنوشید.

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف آب زغال اخته:

  • آب کرنبری هرچند که یکی از نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه است اما می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین اگر دارویی مصرف می کنید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  • از مصرف آب کرن بری شیرین شده خودداری کنید، زیرا شکر می تواند خطر سنگ کلیه را افزایش دهد.

6. چای ریشه قاصدک

چای ریشه قاصدک یکی از دم دست ترین نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه است. این آب ادرارآور طبیعی است که می تواند به افزایش تولید ادرار و دفع مواد معدنی و نمک هایی که می توانند سنگ کلیه را تشکیل دهند کمک کند.

چای ریشه قاصدک برای سنگ کلیه

چای ریشه قاصدک همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از سنگ کلیه کمک کند. برای تهیه چای ریشه قاصدک برای پیشگیری از سنگ کلیه، 1 تا 2 قاشق چایخوری ریشه خشک شده قاصدک را در 200 میلی لیترآب داغ به مدت 10 دقیقه دم کرده و روزانه بنوشید.

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف چای ریشه قاصدک:

  • ریشه قاصدک می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین در صورت مصرف هر گونه دارویی، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • از مصرف بیش از حد ریشه قاصدک خودداری کنید، زیرا می تواند باعث مشکلات گوارشی در برخی افراد شود.

7. چای برگ گزنه

چای برگ گزنه یکی دیگر از دیورتیک های طبیعی است که می تواند با افزایش تولید ادرار و دفع مواد معدنی و املاح به پیشگیری و مدیریت سنگ کلیه کمک کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند درد و التهاب ناشی از سنگ کلیه را کاهش دهد. برای تهیه چای برگ گزنه برای پیشگیری از سنگ کلیه، 1 تا 2 قاشق چایخوری برگ خشک گزنه را در 200 میلی لیترآب داغ به مدت 10 دقیقه دم کرده و روزانه بنوشید.

نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه: دمنوش گزنه

اقدامات احتیاطی در مصرف چای برگ گزنه:

  • برگ گزنه می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین در صورت مصرف هر گونه دارویی، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • از مصرف بیش از حد برگ گزنه خودداری کنید، زیرا می تواند باعث مشکلات گوارشی در برخی افراد شود.

8. چای هیبیسکوس (Hibiscus tea)

چای هیبیسکوس سرشار از آنتی اکسیدان است و ثابت شده که با جلوگیری از تشکیل سنگ های اگزالات کلسیمی، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. این چای همچنین دارای خواص دیورتیک است که می تواند به افزایش تولید ادرار و دفع مواد معدنی و نمک هایی که می توانند سنگ تشکیل دهند کمک کند. برای تهیه چای هیبیسکوس برای پیشگیری از سنگ کلیه، 1 تا 2 قاشق چایخوری گل خشک شده هیبیسکوس را در 200 میلی لیترآب داغ به مدت 10 دقیقه دم کرده و روزانه بنوشید.

9. آب هندوانه (نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه در روزهای گرم)

آب هندوانه یک ادرارآور طبیعی است که می تواند با افزایش تولید ادرار و دفع مواد معدنی و املاح به پیشگیری و مدیریت سنگ کلیه کمک کند. آب هندوانه با دمای مناسب همچنین حاوی پتاسیم است که می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم کمک کند. جهت مصرف آب هندوانه برای پیشگیری از سنگ کلیه، روزانه 200 میلی لیتر از آن را بنوشید.

نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه: آب هندوانه

اقدامات احتیاطی در مصرف آب هندوانه:

از مصرف زیاد که یکی از نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه در تابستان است خودداری شود زیرا می تواند باعث مشکلات گوارشی و افزایش سطح قند خون شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.