۴ مسکن قوی برای درد سنگ کلیه (با و بدون نسخه)

۴ مسکن قوی برای درد سنگ کلیه (با و بدون نسخه)

06 اسفند 1402 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه

اگر تا به حال سنگ کلیه داشته اید حتما می دانید درد آن چقدر آزار دهنده است. خوشبختانه، مسکن‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند به کاهش ناراحتی ناشی از سنگ کلیه شما کمک کنند. در این مقاله، ما چند مسکن قوی برای درد سنگ کلیه را معرفی کرده و از فواید، عوارض جانبی بالقوه و نحوه استفاده ایمن و موثر از آنها صحبت خواهیم کرد. لازم به ذکر است که کلیه داروهای معرفی شده در این مقاله صرفا برای تسکین موقت شدت های مختلف درد سنگ کلیه است و برای درمان دائمی باید به دکتر متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه شود.

چه چیزی باعث درد سنگ کلیه می شود؟

قبل از اینکه به معرفی مسکن قوی برای درد سنگ کلیه بپردازیم، ابتدا اجازه دهید تا توضیح دهیم چرا سنگ های کلیه تا این حد دردناک هستند:

سنگ های کلیه رسوبات کوچک و سفت نمک های معدنی و اسیدی هستند که در داخل کلیه ها تشکیل می شوند. هنگامی که این سنگ ها از طریق مجرای ادراری حرکت می کنند، می توانند باعث درد شدید شوند (به ویژه هنگامی که از حالب باریک عبور می کنند). درد سنگ کلیه معمولاً در قسمت پایین کمر، پهلو و کشاله ران احساس می شود و می تواند از درد مبهم تا احساس تیز و خنجری خاصی متغیر باشد.

به مشورت با متخصص نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره و یا ویزیت از دکتر صادق زاده (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری) می توانید با شماره تماس زیر در ارتباط باشید و یا از طریق صفحه دریافت نوبت آنلاین اقدام کنید.

معرفی مسکن قوی برای درد سنگ کلیه بدون نیاز به نسخه پزشک

برای موارد خفیف‌تر درد سنگ کلیه، مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند بسیار مؤثر باشند. برخی از این مسکن ها که بدون نسخه پزشک نیز قابل خریداری و تهیه هستند عبارتند از:

عکس استامینوفن به عنوان مسکن برای سنگ کلیه

1. استامینوفن

استامینوفن که به نام تیلنول نیز شناخته می شود، مسکنی است که می تواند به کاهش درد خفیف تا متوسط سنگ کلیه کمک کند. این دارو با جلوگیری از تولید پروستاگلاندین ها (مواد شیمیایی هستند که باعث درد و التهاب در بدن می شوند) عمل می کند. استامینوفن به عنوان مسکن قوی برای درد سنگ کلیه، زمانی که طبق دستور مصرف شود بی خطر است، اما اگر در دوزهای زیاد یا در مدت زمان طولانی مصرف شود، می تواند باعث آسیب کبدی شود.

2. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

NSAID های مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) و ناپروکسن (Aleve) نوع دیگری مسکن قوی برای درد سنگ کلیه هستند. آنها مانند استامینوفن با کاهش التهاب و جلوگیری از تولید پروستاگلاندین ها عمل می کنند.

NSAID ها می توانند برای کاهش درد و التهاب بسیار موثر باشند، اما باید توجه داشت که آن ها می توانند به ویژه اگر در مدت زمان طولانی یا در دوزهای بالا مصرف شوند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل و آسیب کلیه ایجاد کنند.

مسکن قوی برای درد سنگ کلیه با تجویز پزشک متخصص

برای موارد شدیدتر درد سنگ کلیه، داروهای مسکن تجویزی مورد نیاز است که از جانب پزشک یا متخصص کلیه و مجاری ادراری یا متخصص ارولوژی تجویز شده باشند. برخی مسکن قوی برای درد سنگ کلیه که حتما نیاز به نسخه پزشک دارند عبارتند از:

1. اپیوئیدها (Opioid )

اپیوئیدها یا مواد افیونی مانند مورفین، اکسی کدون و هیدروکودون مسکن‌های قوی برای درد هستند که می‌توانند برای مدیریت درد شدید سنگ کلیه مؤثر باشند. آنها با اتصال به گیرنده های مغز و نخاع عمل می کنند، سیگنال های درد را مسدود می کنند و احساس سرخوشی ایجاد می کنند.

با این حال، مواد افیونی می توانند بسیار اعتیادآور باشند و می توانند عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، حالت تهوع و یبوست ایجاد کنند. آنها فقط باید تحت تجویز و راهنمایی یک پزشک متخصص و برای مدت کوتاهی استفاده شوند.

2. کتورولاک (Ketorolac)

کتورولاک مسکن قوی برای درد کلیه

کتورولاک یک مسکن قوی برای سنگ کلیه است که به به عنوان Toradol نیز شناخته می شود. این دارو در واقع یک NSAID قدرتمند است که به دو شکل خوراکی و تزریقی در دسترس است.

از این مسکن اغلب در بیمارستان‌ها برای مدیریت درد شدید سنگ کلیه استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند تسکین سریعی ایجاد کند. کتورولاک می تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، خونریزی و آسیب کلیوی ایجاد کند و فقط باید تحت راهنمایی یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده شود.

سایر مسکن های غیر دارویی برای آرام کردن درد سنگ کلیه

علاوه بر مسکن قوی‌ برای درد سنگ کلیه، چندین گزینه جایگزین برای مدیریت درد وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

1. گرما درمانی

اعمال گرما در ناحیه آسیب دیده می تواند با شل کردن عضلات و کاهش التهاب به تسکین درد سنگ کلیه کمک کند. می توانید از یک پد گرم کننده، کمپرس گرم یا حمام آب گرم برای کاهش ناراحتی استفاده کنید.

2.  دریافت آب کافی

نوشیدن آب زیاد می تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند و خطر عوارض بعدی را کاهش دهد. همچنین می تواند با رقیق کردن ادرار و کاهش غلظت مواد معدنی و اسیدهایی که می توانند مجاری ادراری را تحریک کنند به کاهش درد کمک کند.

نکات پایانی در خصوص معرفی مسکن قوی برای درد سنگ کلیه

درد سنگ کلیه می تواند یک وضعیت ناتوان کننده باشد، اما چندین گزینه برای مدیریت ناراحتی ناشی از آن وجود دارد. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن و NSAID‌ها می‌توانند برای موارد خفیف‌تر مؤثر باشند، در حالی که مسکن‌های تجویزی مانند اوپیوئیدها و کتورولاک ممکن است به عنوان مسکن قوی برای درد سنگ کلیه که شدیدتر است ضروری باشند.

گزینه های جایگزین مانند گرما درمانی و هیدراتاسیون نیز می تواند برای مدیریت درد سنگ کلیه موثر باشد. اگر درد سنگ کلیه را تجربه می کنید، پزشک خود در مورد بهترین گزینه ها برای مدیریت علائم خود صحبت کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره تسکین درد سنگ کلیه

درد سنگ کلیه معمولا چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درد سنگ کلیه بسته به اندازه و محل سنگ می تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، پس از عبور سنگ از مجرای ادرار، درد کاهش می یابد. این می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد..

در صورت مشکوک شدن به سنگ کلیه چه کنم؟

اگر علائم سنگ کلیه مانند درد شدید در پشت، پهلو یا کشاله ران، خون در ادرار یا حالت تهوع و استفراغ را تجربه می کنید، ضروری است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند وضعیت را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.