همه چیز درباره عفونت مجاری ادراری(علل و علائم + 3 روش درمان)

همه چیز درباره عفونت مجاری ادراری(علل و علائم + 3 روش درمان)

27 شهریور 1402 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه
عفونت ادراری

زمانی که باکتری ها به قسمت های مختلف بدن راه پیدا می کنند باعث بروز عفونت و بیماری در آن نواحی می شوند. عفونت مجاری ادراری یکی از این بیماری ها است. دستگاه ادراری شامل کلیه ها، میزنای، مثانه و مجاری ادرار است. عفونت می تواند از راه مجاری اصلی وارد بخش های دیگر دستگاه ادراری شود و باعث گسترش عفونت و ایجاد بیماری های جدی تر شود. اما چگونه بفهمیم که به عفونت ادراری مبتلا شده ایم؟ اصلا چه چیزی باعث این مشکل می شود و درمان آن چیست؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم  پس لطفا این مقاله را با دقت تا انتها مطالعه کنید.

علائم بروز عفونت ادراری چیست؟

با بررسی و آشنایی با نشانه های این عارضه می توانید خیلی زود بیماری خود را تشخیص داده و هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید:

تکرر ادرار

یکی از شایع ترین علائم عفونت مجاری ادراری، تکرر ادرار است. در صورت ابتلا به عفونت ممکن است فرد در یک بازه زمانی کوتاه بار ها به تخلیه ادرار نیاز پیدا کند. اگر تعداد دفعات دفع ادرار بیش از حالت عادی باشد احتمالا فرد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری است. (مخصوصا اینکه حجم ادرار دفع شده هر بار بسیار کمتر از حالت های عادی است.)

به مشورت با متخصص نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره و یا ویزیت از دکتر صادق زاده (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری) می توانید با شماره تماس زیر در ارتباط باشید و یا از طریق صفحه دریافت نوبت آنلاین اقدام کنید.

احساس سوزش حین خروج ادرار

اگر تخلیه ادرار دردناک بوده و فرد هنگام دفع آن در مجاری ادرار و یا مثانه احساس سوزش داشته باشد؛ می تواند نشانه بروز عفونت ادراری باشد.

ادرار خونی

ادرار کدر یا وجود خون در ادرار یکی از بارز ترین علائم عفونت دستگاه ادراری است. اما تغییر رنگ ادرار می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی دارو ها یا خوراکی ها نیز رنگ طبیعی ادرار را تغییر می دهند. پس برای اطمینان از وجود عفونت در این مورد حتما باید آزمایش ادرار انجام شود.

بوی بد ادرار

علل مختلفی می توانند باعث ایجاد بوی بد در ادرار شوند. یکی از این عوامل باکتری ها هستند. در صورتی که بوی نامتبوع ادرار به دلیل جود باکتری ها در مثانه یا مجاری ادرار باشد احتمال وجود عفونت مجاری ادراری بالا است.

احساس درد زیر شکم

قسمت های پایین شکم در بردارنده دستگاه ادراری است. زمانی که عفونت به قسمت های مختلف دستگاه ادراری برسد درد های شکمی نیز احساس می شوند. این درد می تواند هنگام دفع ادرار شروع شود و حتی مدتی بعد از آن هم تداوم داشته باشد. شدت درد نیز بسته به شدت و محل عفونت متغیر است.

تب و لرز

در موارد شدید که عفونت به خارج از مثانه مانند کلیه ها گسترش پیدا کند منجر به تب و لرز شدید می شود. در صورت بروز چنین نشانه ای باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

دفع بدون اختیار ادرار

در موارد نادر اما شدید تر در صورت گسترش عفونت مجاری ادراری به قسمت های بالاتر ، فرد بی اختیار ادرار را دفع می کند. این مورد باید جدی گرفته شود و بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

علل ایجاد عفونت ادراری

عفونت مجاری ادراری به دلیل های متعددی پدید می آید که با شناخت این علت ها از بروز مشکلات عفونی پیشگیری خواهد شد.

کم آب شدن بدن             

زمانی که مایعات و آب کافی ننوشید و بدن به میزان لازم آن را دریافت نکند؛ اعضای مختلف بدن تحت تاثیر این کم آبی قرار می گیرند و دچار مشکلاتی می شوند. دستگاه ادراری یکی از این عضو هایی است که با  بوجود آمدن چنین شرایطی بیش از پیش در معرض عفونت قرار می گیرد. زیرا با کم شدن حجم آب دریافتی و در نتیجه کاهش میزان ادرار، باکتری ها به راحتی تجمع می کنند و باعث ایجاد عفونت می شوند.

رعایت نکردن اصولی بهداشت

زمانی که فرد اصول بهداشتی را به درستی رعایت نکند باکتری ها به راحتی آب خوردن به داخل دستگاه ادراری نفوذ می کنند و باعث عفونت های شدید و ادامه دار می شوند. به طور مثال یکی از علل عفونت مجاری ادراری در زنان شستشوی نادرست نواحی تناسلی است. نحوه شستوشوی این نواحی باید به طوری باشد که باکتری های مقعد به مجاری ادرار راه پیدا نکنند و در نتیجه احتمال بروز عفونت کاهش یابد.

نگه داشتن زیاد ادرار

یکی از عادت های خطرناکی که منجر به عفونت ادراری می شود نگه داشتن ادرار برای مدتی طولانی است. تکرار این رفتار شرایط را برای فعالیت باکتری ها در مثانه مهیا و زمینه را برای ایجاد عفونت فراهم می کند.

ضعف عضلات مجاری ادراری

وجود ضعف در عضلات نواحی پایینی لگن ممکن است عملکرد دستگاه ادراری را در تخلیه کامل ادرار مختل کند. بنابراین ادرار کم کم تجمع یافته و شرایطی مانند نگه داشتن طولانی مدت ادرار بوجود می آید و سبب بروز عفونت می شود.

روش های درمان عفونت ادراری

با علائم و نشانه های وجود عفونت در دستگاه ادراری و علت و چرایی ایجاد این مشکل آشنا شدیم. حال روش های موجود برای درمان این بیماری عفونی را برای شما شرح می دهیم. ابتدا با انجام آزمایش های مخصوص، وجود عفونت را تایید یا رد می کنند. به طور مثال کشت سلولی و یا آنالیز نمونه ادراری، دو نوع آزمایش ساده هستند که می توان با کمک آن ها علت و عامل عفونت را پیدا کرد.

 اما در صورتی که فرد دچار عفونت های مداوم و مکرر شود نیاز به ارزیابی های پیشرفته تری مانند سیستوسکوپی و یا تصویر برداری به کمکMRI  و یا سی اتی اسکن است. سپس متناسب با علل و ریشه بیماری، نوع درمان نیز مشخص خواهد شد.

آنتی بیوتیک ها

از آن جایی که عامل اصلی عفونت، باکتری ها هستند. باید برای از بین بردن آن ها از دارو برای عفونت مجاری ادراری مانند انواع آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. سفالکسین، آموکسی سیلین، سفتریاکسون و لووفلوکساسین از جمله این موارد هستند.

پروبیوتیک ها

مصرف غذا هایی با ترکیبات پروبیوتیکی یا مکمل های این ماده، باعث می شود که سطح باکتری های مفید به تعادل برسد و محیط ادراری را سالم و پاکیزه نگه دارند. از این رو مجالی برای فعالیت باکتری های عامل عفونت وجود نخواهد داشت.

مسکن رفع سوزش ادرار

همانطور که گفتیم یکی از نشانه های عفونت موجود در دستگاه های ادراری احساس سوزش هنگام تخلیه ادرار است. خوردن مسکن برای رفع سوزش یکی از روش های از بین بردن درد و درمان عفونت مجاری ادراری است. برای مثال فنازوپیریدین یک قرص سوزش ادرار است و معمولا هنگام تجویز توصیه می شود که روزی 3 بار مصرف شود.

راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت ادرار

برای جلوگیری از ایجاد مشکلات عفونی در نواحی مختلف ادراری و در امان ماندن از درد و عوارض آن ها باید نکات گفته شده در زیر را  رعایت کرد.

هیدارته نگه داشتن بدن

خوردن آب کافی باعث می شود که مثانه زود به زود پر شده و نیاز به تخلیه، بیشتر شود. در این صورت هم مثانه و هم مجاری ادرار از باکتری های تجمع یافته پاکسازی می شود و جایی برای تشکیل عفونت نخواهد ماند. پس تا می توانید آب بنوشید.

دفع به موقع ادرار

هر بار که مغز شما دستور به تخلیه ادرار می دهد بلافاصله این کار را انجام دهید. زیرا انباشته شدن ادرار در مثانه محیط را برای جمع شدن باکتری ها آماده می کند و عفونت به راحتی ایجاد می شود. اما با دفع به موقع ادرار باکتری ها نیز دفع می شوند و از بروز عفونت مجاری ادراری جلوگیری می شود.

رعایت صحیح بهداشت

با رعایت نکات بهداشتی از انتشار باکتری ها و آلودگی ها به مجاری ادراری جلوگیری کنید. برای مثال با استفاده از دستمال توالت های مجزا برای خشک کردن هر کدام از اندام های دفع ادرار و مدفوع و شستشوی صحیح آن ها مانع از منتشر شدن باکتری های مدفوع به مجاری ادرار می شود.

مراجعه به پزشک و اصلاح سبک زندگی یکی از روش های مقابله با عفونت ادراری

عفونت ادراری یک عارضه شایع است که به راحتی برای هر کسی پیش می آید. درد شکمی، تکرر و سوزش ادرار از علائم این مشکل عفونی است. راه های درمان عفونت مجاری ادراری شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها و پروبیوتیک ها می باشد. عللی که باعث بوجود آمدن چنین مشکلی می شوند عبارتند از: کم آبی بدن، نگه داشتن ادرار و شستشوی نامناسب نواحی تناسلی است که با اصلاح چنین عادت هایی می توان از ایجاد عفونت پیشگیری کرد.

مراجعه به یک متخصص ارولوژی (کلیه و مجاری ادراری) و مشورت با این پزشک می تواند درمان را برای شما آسان تر کرده و اصولی به سلامت اولیه پیش از عفونت مجاری ادراری دست پیدا کنید. بسیار مهم است که از خوددرمانی اجتناب کنید و حتما یک جلسه ویزیت با این متخصص داشته باشید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.