عمل باز سنگ کلیه چرا و چه زمانی مورد نیاز است؟

عمل باز سنگ کلیه چرا و چه زمانی مورد نیاز است؟

09 مرداد 1402 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه

در حالی که سنگ های کلیه کوچک می توانند بدون ایجاد مشکل از مجرای ادرار عبور کنند، اما سنگ های بزرگتر می توانند باعث درد، ناراحتی و عوارض شدید شوند. اگر سنگ کوچک باشد می توان با روش های کم تهاجم آن را خارج کرد اما به دلیل عوارض سنگ های بزرگ معمولا با روش های جراحی باز باید آن ها را خارج کرد. در برخی موارد، جراحی باز سنگ کلیه ممکن است برای برداشتن سنگ و جلوگیری از آسیب بیشتر به کلیه ها ضروری باشد. در این مقاله اطلاعاتی درباره عمل باز سنگ کلیه آماده شده که می تواند برای شما مفید باشد.

بررسی اجمالی عمل جراحی باز برای سنگ کلیه

عمل باز سنگ کلیه که به عنوان پیلولیتوتومی نیز شناخته می شود، یک روش جراحی است که شامل ایجاد یک برش بزرگ در پشت یا پهلو برای دسترسی به کلیه و برداشتن سنگ های موجود در آن است. این روش معمولاً برای مواردی در نظر گرفته می‌شود که سایر گزینه‌های درمانی مانند ESWL، یورتروسکوپی یا PCNL امکان‌پذیر یا مؤثر نیستند.

به مشورت با متخصص نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره و یا ویزیت از دکتر صادق زاده (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری) می توانید با شماره تماس زیر در ارتباط باشید و یا از طریق صفحه دریافت نوبت آنلاین اقدام کنید.

چرا برای برداشتن  سنگ کلیه ممکن است جراحی باز ضروری باشد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا عمل باز سنگ کلیه ممکن است برای یک شخص ضروری باشد. مهم ترین دلایل عبارتند از:

  • اندازه سنگ بزرگ: جراحی باز اغلب برای سنگ هایی که بیش از حد بزرگ هستند و با استفاده از سایر تکنیک های کم تهاجمی برداشته نمی شوند مورد نیاز است.
  • میزان عوارض: اگر عوارضی مانند انسداد یا عفونت دارید، جراحی باز ممکن است بهترین گزینه برای برداشتن سنگ ها و جلوگیری از آسیب بیشتر به کلیه ها باشد.
  • انسداد مجاری: اگر سنگ ها مجرای ادرار را مسدود می کنند، ممکن است جراحی باز برای برداشتن سنگ ها و بازگرداندن جریان طبیعی ادرار ضروری باشد.

چطور خود را برای جراحی باز سنگ کلیه آماده کنیم؟

قبل از انجام عمل باز سنگ کلیه، باید چندین آزمایش و معاینه انجام دهید تا با آمادگی کامل به اتاق عمل بروید. همچنین ممکن است پزشک شما توصیه کند که مصرف برخی داروها یا مکمل ها را قبل از جراحی برای کاهش خطر خونریزی متوقف کنید.

در طول دوره قبل از عمل، پزشک دستورالعمل هایی را در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی، از جمله ناشتا بودن برای مدت معینی قبل از عمل، ترک سیگار و اجتناب از فعالیت های خاص به شما می دهد.

جراحی برداشتن سنگ کلیه به صورت باز طی چه مراحلی انجام می شود؟

  • بیهوشی: به شما بیهوشی عمومی داده می شود تا اطمینان حاصل شود که در طول عمل بیهوش و بدون درد هستید.
  • ایجاد برش: جراح یک برش بزرگ در پهلو یا پشت شما ایجاد می کند تا به کلیه دسترسی پیدا کند.
  • برداشتن سنگ ها: سپس جراح سنگ ها را پیدا کرده و از کلیه خارج می کند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد سنگ ها قبل از برداشتن به قطعات کوچکتر شکسته شوند.
  • بسته شدن برش: پس از برداشتن سنگ ها، جراح با استفاده از بخیه یا منگنه، برش را می بندد.

خطرات و عوارض عمل باز سنگ کلیه باز چیست؟

مانند هر روش جراحی، جراحی تهاجمی برای برداشتن سنگ کلیه می تواند خطرات و عوارض بالقوه ای زیر را به همراه داشته باشد:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • آسیب به بافت های اطراف
  • درد و ناراحتی
  • جای زخم
  • عوارض ناشی از بیهوشی

پزشک شما این خطرات را قبل از جراحی با شما در میان می گذارد و البته حتما اقداماتی را برای به حداقل رساندن آنها انجام می دهد. بنابراین نگران نباشید.

ریکاوری از جراحی باز برای برداشتن سنگ کلیه چگونه خواهد بود؟

بهبودی پس از عمل باز سنگ کلیه بسته به اندازه و محل برش و وسعت جراحی می تواند چندین هفته یا حتی ماه ها طول بکشد. در این مدت ممکن است احساس درد، ناراحتی و خستگی داشته باشید و برای جلوگیری از عوارضی مانند عفونت و خونریزی باید مراقبت های ویژه ای انجام دهید.

پزشک دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه مراقبت از خود در طول دوره بهبودی به شما ارائه می دهد. برخی از این دستورالعمل ها عبارتند از:

  • مصرف داروهای مسکن طبق دستور یا مطابق نسخه
  • استراحت و پرهیز از فعالیت های سنگین
  • نوشیدن مایعات زیاد
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین

نرخ موفقیت و نتایج بلند مدت جراحی باز برای درمان چقدر است؟

میزان موفقیت عمل باز سنگ کلیه به طور کلی بالا است و اکثر بیماران حذف کامل سنگ و بهبود عملکرد کلیه را تجربه می کنند. با این حال، برخی از عوارض طولانی مدت بالقوه مانند خطر بیشتر ایجاد سنگ کلیه در آینده، جای زخم و درد مزمن وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه در آینده، پزشک ممکن است توصیه کند تغییراتی در سبک زندگی انجام دهید. برخی از این تغییرات شامل نوشیدن مایعات زیاد، کاهش مصرف نمک و پرهیز از برخی مواد غذایی است که می توانند در تشکیل سنگ نقش داشته باشند.

سوالات متداول درباره عمل جراحی باز سنگ کلیه

عمل باز سنگ کلیه چقدر طول می کشد؟

به طور کلی مدت زمان و طول عمل بسته به اندازه و محل سنگ ها می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً چندین ساعت طول می کشد. اگر جراح به شما توصیه کرده خود را برای عمل جراحی باز آماده کنید باید به اندازه کافی صبوری پیشه کنید.

جراحی باز سنگ کلیه چقدر دردناک است؟

همانطور که در بخش مراحل عمل اشاره کردیم، برای اطمینان از اینکه شما در طول عمل جراحی هیچ دردی تجربه نخواهید کرد، در طول عمل بیهوشی عمومی به شما داده خواهد شد. بنابراین در طول عمل شما نه درد احساس می کنید و نه خاطره ای از عمل دارید اما با این حال، ممکن است در طول دوره نقاهت کمی درد و ناراحتی را تجربه کنید.

بهبودی پس از عمل جراحی سنگ کلیه باز چقدر طول می کشد؟

بهبودی بسته به وسعت جراحی ممکن است چندین هفته یا حتی چند ماه طول بکشد. پزشک جراح شما دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه مراقبت از خود در این دوره به شما ارائه می دهد. با دنبال کردن این توصیه ها شما می توانید زودتر بهبودی کامل خود را به دست آورید.

آیا جراحی باز سنگ کلیه می تواند باعث ناباروری شود؟

در حالی که عمل باز برای سنگ کلیه شامل برخی خطرات و عوارض بالقوه است، اما ناباروری معمولاً یکی از آنها نیست. بنابراین نباید نگران این موضوع باشید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.