علل بی اختیاری ادرار در بارداری چیست؟ (+ روش های کنترل آن)

علل بی اختیاری ادرار در بارداری چیست؟ (+ روش های کنترل آن)

02 بهمن 1402 دکتر صادق زاده 0 دیدگاه
بی اختیاری ادرار در بارداری شاخص

بارداری دورانی زیبا و متحول کننده ای در زندگی یک زن است. با این حال، می تواند گاهی همراه با چالش های ناراحت کننده و بعضاً دردسرسازی نیز شود. یکی از چالش هایی که بعضی از مادران باردار با آن مواجه هستند، بی اختیاری ادرار است. این وضعیت که با خروج غیر ارادی ادرار مشخص می شود، می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی ناراحت کننده باشد. در این مقاله، علل، علائم و گزینه های مدیریتی برای بی اختیاری ادرار در بارداری را بررسی می کنیم.

درک کلی مشکل بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار (Urinary incontinence) به ناتوانی در کنترل دفع یا خروج ادرار اشاره دارد. این مساله می تواند فقط به صورت خروج مقدار کمی ادرار و گاه به گاه باشد و یا به طور کلی نشان دهنده از دست دادن کامل کنترل باشد.

بی اختیاری ادرار می تواند در هر سن و جنسیتی رخ هد و فقط مختص به دوران بارداری در بعضی از خانم ها نیست. در دوران بارداری، رحم در حال رشد به مثانه فشار وارد می کند که این مساله می تواند منجر به انواع مختلف بی اختیاری ادرار در بارداری شود شود.

به مشورت با متخصص نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره و یا ویزیت از دکتر صادق زاده (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری) می توانید با شماره تماس زیر در ارتباط باشید و یا از طریق صفحه دریافت نوبت آنلاین اقدام کنید.

آشنایی با انواع بی اختیاری ادرار در بارداری

بی اختیاری استرسی

بی اختیاری استرسی شایع ترین نوع بی اختیاری ادراری است که زنان باردار تجربه می کنند. این نوع، زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل فعالیت‌هایی مانند سرفه، عطسه، خندیدن یا ورزش، به مثانه فشار وارد می‌شود. ضعیف شدن عضلات کف لگن، که مثانه و مجرای ادرار را حمایت می کنند، اغلب علت اصلی آن هستند.

بیشتر بخوانید: روش درمان بی اختیاری ادرار در کودکان چیست؟

بی اختیاری فوری یا اورژانسی

بی اختیاری فوری که به مثانه بیش فعال نیز معروف است، شامل یک میل ناگهانی و شدید برای خروج ادرار است که اغلب با از دست دادن غیرارادی کنترل مثانه رخ می دهد. افزایش فشار بر روی مثانه می تواند باعث ایجاد این تکرر ادرار شده و رسیدن به موقع به دستشویی را دشوار می کند.

بی اختیاری مختلط

بی اختیاری مختلط ترکیبی از بی اختیاری استرسی و فوری است. این نوع بی اختیاری در بارداری غیر معمول نیست و بیشتر خانم های بارداری که بی اختیاری دارند نوع مختلط را نیز تجربه می کنند.

علل بی اختیاری ادرار در بارداری چیست؟

تغییرات هورمونی

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی می‌تواند بر عضلات و بافت‌های همبند که از مثانه و مجرای ادرار حمایت می‌کنند، تأثیر بگذارد. این مساله می تواند منجر به ضعیف شدن عضلات کف لگن شده و به بی اختیاری ادرار را تشدید کند.

افزایش فشار روی مثانه

همانطور که اشاره شد با رشد جنین، رحم حجیم تر شده و به مثانه فشار وارد می کند. این فشار می تواند باعث بی اختیاری ادراری در بارداری از نوع استرسی شده و کنترل جریان ادرار را دشوارتر کند.

ضعیف شدن عضلات کف لگن

ماهیچه های کف لگن که نقش مهمی در کنترل مثانه ایفا می کنند، ممکن است در دوران بارداری ضعیف شوند. این ضعف می تواند به دلیل تغییرات هورمونی، افزایش فشار روی ناحیه لگن و کشش این ماهیچه ها برای سازگاری با جنین در حال رشد رخ دهد.

زایمان قبلی

زنانی که قبلا زایمان کرده اند ممکن است در حاملگی های بعدی بیشتر در معرض بی اختیاری ادرار باشند. فشار وارده بر عضلات کف لگن در هنگام زایمان می تواند به ضعیف شدن آنها کمک کند.

علائم بی اختیاری ادرار در بارداری چیست؟

خروج ناخواسته ادرار

بارزترین علامت بی اختیاری ادرار خروج ناخواسته ادرار است. این مساله می تواند در طول فعالیت هایی مانند سرفه، عطسه یا ورزش که به مثانه فشار وارد می کنند رخ دهد.

تکرر ادرار

زنان باردار اغلب به دلیل تغییرات هورمونی و فشار بر مثانه، نیاز به ادرار کردن بیشتری دارند. این مساله می تواند با بی اختیاری ادرار تشدید شود، زیرا فوریت برای رسیدن به دستشویی مکرر می شود.

عفونت های دستگاه ادراری

در برخی موارد، بی اختیاری ادرار می تواند خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری را افزایش دهد. ناتوانی در تخلیه کامل مثانه می تواند بستری برای رشد باکتری ها ایجاد کند و منجر به عفونت شود.

روش های مدیریت بی اختیاری ادرار در بارداری چیست؟

تمرینات کف لگن

تمرینات کف لگن که به نام کگل نیز شناخته می شود، می تواند به تقویت ماهیچه هایی که از مثانه و مجرای ادراری حمایت می کنند کمک کند. انجام منظم این تمرینات در طول بارداری می تواند کنترل مثانه را بهبود بخشد و بی اختیاری ادرار در بارداری را کاهش دهد.

اصلاح سبک زندگی

انجام برخی تغییرات در سبک زندگی نیز می تواند به مدیریت بی اختیاری ادرار کمک کند. برخی از این روش های اصلاحی شامل حفظ وزن سالم، پیشگیری از یبوست، محدود کردن مصرف کافئین و مدیریت مصرف مایعات است.

پوشیدن پدهای جاذب

استفاده از پدهای جاذب همراه با لباس زیر می تواند احساس بهتری به خانم های باردار داده و به مدیریت هرگونه خروج ادرار که ممکن است رخ دهد کمک کند. این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که ادرار را جذب کرده و احساس خشکی و راحتی در شما ایجاد می کنند.

تمرین دادن مثانه

تمرین مثانه شامل افزایش تدریجی زمان بین مراجعات به توالت است. این تکنیک می تواند برای زنانی که بی اختیاری ادرار در بارداری را به صورت فوری تجربه می کنند مفید باشد. اگر در بارداری های قبلی سابقه بی اختیاری داشته اید باید پیش از اقدام به بارداری مجدد مثانه خود را تمرین دهید.

کمک گرفتن از متخصصان و پزشکان

اگر بی اختیاری ادرار در بارداری شما شدید شد یا به طور قابل توجهی زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داد، بسیار مهم است که به دنبال کمک گرفتن از یک متخصص باشید. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند علائم شما را ارزیابی کند و راهنما و گزینه های درمانی مناسبی به شما ارائه دهد.

نکات پایانی در خصوص بی اختیاری ادرار در بارداری

بی اختیاری ادرار در دوران بارداری می تواند یک وضعیت چالش برانگیز و گاهی شرم آور باشد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید شما تنها نیستید، و استراتژی‌های مدیریتی برای کمک به شما در عبور از این مرحله موقت وجود دارد. با درک علل و علائم بی اختیاری ادرار در بارداری و انجام اقدامات مناسب، می توانید این مشکل را به خوبی مدیریت کرده و از لحظات شیرین بارداری خود لذت ببرید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.